DISEBALIK LAGU DESPACITO | "Despacito" merupakan tajuk lagu bahasa American Spanish atau bermaksud "Slowly" in English merupakan nyanyian Justin Bieber ft. Luis Fonsi & rapper Daddy Yankee. Lagu ini mendapat tempat sebagai best-selling Latin singles in the United States. 

Al-kisah saya pada mulanya pun tak tahu-menahu tentang lagu ini sehinggalah dalam perjalan pulang selepas sambutan Hari Raya di kampung menuju ke Seremban tempoh hari, anak saya Arief 'mencadangkan' saya mendengar lagu ini di YouTube.


Bila ditanya dari mana tahu lagu itu? Dia kata tengok kat iPad abang sepupu (umur 11 tahun) sebab dia selalu layan lagu ni di YouTube. Selepas mendengar lagu tersebut perasaan ingin tahu tentang maksud lirik lagu ini mula timbul. Lalu saya search lirik dan terjemahan lagu Despacito memandangkan dari segi rentak lagu memang best dan menghiburkan..

Alangkah terkejut apabila maksud lagu tersebut menjurus kepada hubungan sexual atau lebih tepat lagi lucah. Kalau pembaca ingin tahu boleh search dan baca setiap bait-bait lirik lagu tersebut atau click di sini


Moral of the story, kita perlu sentiasa ada sikap ambil tahu in a positive manner - 'siasat' atau study dulu punca setiap apa yang kita terima. Jangan ikut sesuatu tanpa usul periksa semata-mata sebab orang lain atau ikut trend

Selain itu paling penting ambil tahu apa yang anak anda layari semasa menggunakan internet. Tolong pantau, jangan biarkan mereka bebas mengaksess website sesuka hati. Jangan main percaya.. Inilah punca budak-budak sekarang mudah terjebak dengan perkara yang tak sepatutnya. 

Okaylah, ini sahaja luahan yang ingin saya kongsi sebagai ingatan bersama. Overall lagu in memang saya haramkan kepada anak saya yang baru berumur 9 tahun.

Sehingga kita bertemu lagi di lain entri..
Terima kasih sudi singgah.
Saya akhiri dengan wasalam..


Regards,