Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini.. Kelmarin 28 April 2018 merupakan hari penamaan calon untuk Pilihan Raya Umum ke-14 (GE14) nanti.. Sejak parlimen dibubarkan awal bulan ini, kiri kanan depan belakang semua sibuk bercerita tentang pilihanraya dan calon pilihan mereka.. Ada cerita panas, ada cerita suam-suam kuku malah ada juga lawak..

Saya hanya mampu melihat 'karenah' penyokong parti-parti yang bertanding dan mendengar pendapat mereka mengenai kelebihan parti masing-masing kerana saya bukanlah seorang yang pandai sangat komen tentang politik..

Untuk pengetahuan pembaca, saya mula daftar mengundi pada tahun 2003.. Ingat lagi ketika itu sedang window shopping dengan college mate di Jusco (AEON) Bandar Baru Klang. Kebetulan ada booth SPR di situ, kami dipanggil untuk mendengar keterangan mengenai fungsi SPR dan tanggungjawab warganegara Malaysia untuk mengundi.. Jadi kami pun ambil kesempatan untuk daftar nama sebagai pengundi. Bila sampai masa mengundi rasa lega sebab nama dah ada dalam senarai mengundi..

Related post : Penting kesedaran mengundi

So bila mula bahang pilihanraya, saya terus semak nama untuk pastikan nama saya ada dalam senarai pengundi.. Al-maklum 5 tahun sekali dikhuatiri ada masalah pada sistem atau manalah tahu ada pertukaran tempat mengundi tanpa pengetahuan saya.. Cara nak semak tentu semua pembaca tahu.. Saya guna 2 cara ini..

CARA SEMAK NAMA PENGUNDI

1. Laman web Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia

Semakann Daftar Pemilih SPR
Masukkan nombor kad pengenalan 
Tekan SEMAK.. Maka akan terpapar butiran nama pemilihan serta kawasan pusat mengundi penama.



2. Applikasi MySPR Semak

Untuk lebih mudah saya lebih suka download apps MySPR Semak dalam phone. 

MySPR Semak apps

Caranya, download apps MySPR Semak di Google Play (android) atau Apple Store (iOS)

MySPR Semak apps
Pilih Semakan Daftar Pemilih. Ikuti arahan yang disediakan.

Selain itu kita boleh juga semak senarai calon di kawasan masing-masing malah keputusan pilihan raya juga boleh semak melalui apps ini.. so handy.. Mana tak sempat ikuti pengumuman keputusan pilihan raya nanti boleh check melalui apps MySPR Semak ini..



TEMPAT SAYA MENGUNDI 

Saya sudah mengundi sejak 2 penggal lalu.. Saya akan ke Shah Alam untuk membuang undi di Parlimen Kota Raja.

Psssstttt anda mengundi di mana? Dah buat arrangement untuk balik mengundi nanti?.. Kalau kena pasangan sorang utara dan sorang selatan, pusat mengundi berbeza susah juga kannn.. Jom kongsi cerita dengan saya.. Jangan lupa komen di bawah okay.. Thank you in advance..

Akhir kata kepada pengundi semua gunakanlah peluang ini untuk memilih pemimpin kita kerana suara  anda berhak didengari.

Semoga kita bertemu lagi di lain entri..
Sekian, wasalam..
Byeeeee


Regards,
I am LZ